tirsdag den 28. januar 2014

Undervisning 28-01-2014

1.Undervisning 28-01-2014 Jeg er som en del af min ansættelse på Euc-syd i gang med at tage en Erhvervspædagogisk diplomuddannelse. Jeg er nu i gang med mit femte modul som hedder ”Digitale teknologier i erhvervsrettede uddannelser”. På første undervisnings dag blev vi (ti elever) introduceret til forskellige kommunikations- dialog og informations medier. Arbejdsmetode på dette modul sker vedhjælp af at blogge. Derfor trin 1. oprettelse af en blog udstyret med et ønskeligt layout med tages, sider, kommentarfelt m.m. Bloggen er et arbejdsredskab hvor der skal refereres, kommenteres og reflekteres over emner, tanker og processer vi støder på i dette digitale modul. Alt dette tilsammen er arbejdes-portfolien som munder ud i en eksamens-portfolie. Undervisningen er basseret på ”Web2,0” der har fokus på ”It og læring”, ”E-læring” og ”It-didaktik”, ”Webkommunikation” og ” Webteknologier. http://www.slideshare.net/lillehanne/intro-digitale-teknologier-diplom-udd-i-erhvervspdagogik , Jeg er tænker på hvordan, hvornår, hvorfor, hvad og på hvilken måde kan jeg inddrage teknologierne i min egen kontekst som faglærer, privatperson og ikke mindst som individ i 20 14.
 Jeg har gjort mig forskellige tanker i forhold til min rolle som faglærer, teknologierne skal tænkes didaktisk ind i undervisningen hvor de understøtter den praktiserede pædagogik. Jeg er dog også åben for at teknologierne kan ændre og udvikle pædagogikken, jeg tænker her på modellen  TRACK hvor teknologien, pædagogikken og det faglige stof/mål centreres i et It-didaktisk design. Der forekommer andre overlap hvor der kommer to cirkler i spil. Teknologi/ det faglige stof/mål: Ny måder at præsentere stof på, underviseren skal besidde de teknologiske kompetencer for at rulle det ud over faget. Pædagogikken/ det faglige stof/mål: Underviseren skal foretage pædagogiske og didaktiske overvejelser samt inddrage elevernes forudsætninger for at strukturere læringen Pædagogik/ teknologi: Underviseren skal foretage pædagogiske og didaktiske overvejelser, samt et fornødent teknologiske indblik i muligheder, anvendelses former og strukturer. Ydermere blev Prezi.com som er et præsentations program præsenteret og Twitter to daysmeet hvor der kan Twittes lokalt evt. i undervisningen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar