torsdag den 13. februar 2014

Undervisning 25.02.2014


Denne tirsdags undervisning er planlagt til at foregå som online-undervisning. Vi var instrueret i at vi skulle bruge Adobe Connect samt Google hangout så i god tid var programmerne downloade og testet.
Vi starter kl.9:00 på Adobe Connect, alle er forholdsvis hurtigt "på" der er lidt lyd problemer, som løses nogenlunde.
Vi får en hurtig gennemgang af mulighederne i Adobe Connect med vis skærm og grupperum samt møde disciplin med at markere når man vil tale, træde tilbage når man ikke taler og tilkendegive andre ting. Sideløbende har programmet en chat funktion hvor man kan skrive sammen, alle sammen eller i grupper.
Dagens program var præsentation af You Tybe klip, sreen-o matic m.m.
Vi skiftedes til at have præsentations rollen.
Det bliver hurtigt meget langtrukkent. En mister net-forbindelsen, så er det lyden og andre små ting. Dynamikken har det svært i et virtuelt fora, 7 timers undervisning er lang tid på en skærm, der var lagt godt med pauser ind men!
Da jeg havde præsentations rollen, var jeg noget stresset op på grund af, at jeg har nogle problemer med min Pc (har fået en ny d.28/2). Præsentationen forløb ok, selv om Pc en drillede lidt.
Senere skulle vi i grupper over i Google Hangout og diskutere Situeret læring.
Den gruppe jeg kom i havde store problemer med at blive samlet og få teknikken til at fungere samtidig, diskussionen blev ikke til ret meget. Teknikken kom i fokus, dette er selvfølgeligt også et vigtigt fokus punkt når vi arbejder med digitale teknologier. Kort efter mistede jeg net-forbindelsen, måtte genstarte Pc en, efter 10 min. var jeg på igen, men havde så meget støj på forbindelsen at jeg måtte opgive den dag.
Dagen har givet mig en vigtig læring, video konferencer kan have sin berettigelse til nogle ting.
Det bliver på bekostning af dynamik og sociale aspekter.
Som jeg oplevede det, bruges der meget tid på teknik d.vs. tid der går fra formålet med konferencen.








Undervisning 18.02.2014

Det er nu to uger siden vi var sammen sidst. Teknikken startede lydhørt op. Hanne ville gerne høre lidt om vores fokuspunkter, som vi skal arbejde med i vores e-portfolie. Vi kommer jo ikke uden om det der er en eksamen i enden af modulet. Vi fik lov til at holde en elevator tale på 2 min. hvor vi kunne præsentere vore fokus område. Jeg fik lov at starte, det fokuspunkt jeg kigger på er inddragelse af You Tube med linkede QR-koder som jeg vil implementerer i undervisningen gennem instruktioner, lige pt. kan jeg se et stort potentiale den vej. Vi var to måske tre der vil arbejde den vej. Twitter var der flere der ville inddrage som kontakt flade og vidensdeling. Bloggen kom lidt i spil ved et par stykker. det bliver en spændende proces at følge med i om fokuspunktet holder man/vi vinkler over på andre spændende teknologier.

Hjemmeopgave
Sidste vi mødtes fik vi en hjemmeopgave, den skulle vi præsentere gruppe vis.
Opgaverne var Blog, Wiki og Sociale medier.
Vi snakkede ikke så meget om resultaterne, de kan læses i holdets fælles Wiki.
Det som var interessant var, processen, hvordan er vi kommet til et resultat og hvilke kommunikations former der blev anvendt, fungerede det godt eller problematisk. Yderst interessant proces og god vidensdeling.

Persondataloven og Creative Commons
Persondataloven er et vigtigt emne når vi taler digitale medier, vi kan populært sagt "stjæle med arme og ben med blot et enkelt klik. Vi havde dialog om ejerskab, hvem ejer billedder, film, tekster og hvad vi ellers finder i cyberspace. Dette bragt os frem til et besøg på datatilsynets hjemmeside, der ligger en lille test hvor men kan teste sin viden om dataloven. Jeg havde forventet at loven var mere restriktiv, jeg fik 7 ud af 10 mulige. Gennem Creative Commons kan vi tilføje nogle rettigheder på det material som vi uploader, hvad enten materialet kan benyttes frit, der skal refereres til ejeren, det ikke må benyttes kommercielt eller hvilke vilkår der knytes til materialet. På nedenstående "billede" kan man se en række vilkår man kan sammensætte til en licens.
















Prezi

Jeg har lavet et forsøg med en Prezi